Hypnose Coaching NLP

Hvad er stress?

Når kroppen er gået i alarmberedskab - af en indre eller ydre påvirkning, oplever vi stress. Kroppen reagerer ens på både psykisk og fysisk stress, - den skelner ikke mellem de to situationer. Denne tilstand " alarmberedskabet" er en sund og naturlig reaktion. Tilstanden er meget hård ved kroppen og vedvarende stress er ikke noget den kan holde til.

Årsagen til stress

Nogle gange har vi svært ved at indfri de forventninger, der stilles til os enten de kommer fra andre eller os selv og befinder vi os i sådanne situationer alt for længe - skabes stress. Stress er ofte koblet til arbejdspladsen, men forholdet til bekendte, venner og familien kan også være så stressende at det kan medføre sygdom. For at klare stressede situationer - må hormonsystemet og nervesystemet samarbejde. Når du udsættes for stress - reagerer dit sympatiske nervesystem med at klargøre din krop - så du fysisk bliver i stand til at klare mere end normalt. Adrenalin bliver sendt ud i blodet. Så reagerer hormonsystemet og binyrebarken sender cortisol ud i kroppen. Adrenalin og cortisol er stresshormonerne - men stofferne er nødvendige for at vi kan overleve. Modsat andre hormoner frigives adrenalin ved direkte påvirkning fra hjernen. Derfor går det så hurtigt. Binyremarven udskiller adrenalinet - som bevæger sig rundt i blodet og hjælper det autonome nervesystem med klargøringen - skal vi kæmpe eller flygte. Dette får hjertet til at banke, blodtrykket stiger, sanserne skærpes og leveren udsender fedtstoffer og sukker der hurtigt optages af musklerne så de er parate til at forsvare sig eller flygte Binyrebarken udskiller cortisol og indvirker på flere organsystemer og har den samme effekt som adrenalinens. Hormonet cortisol er livsvigtigt, uden det ville vi ikke overleve at blive såret eller at blive fx opereret. Men i store mængder er det ikke godt. Det er ikke så hurtigt som adrenalin og det virker i længere tid og når du så er stresset i længere tid så kan det føre til sygdom.

Hvorfor bliver man syg af stress?

Den positive eller naturlige stress er beregnet til at gøre kroppen parat til at løse et forstående problem og så slappe af bagefter. Eksempler på positive stres kunne være en eksamen, en særlig vigtig præsentation på arbejdet eller det afgørende håndboldmesterskab. Den slags stress får dig til at yde dit bedste og er fordrende for din udvikling som menneske. Problemerne opstår, hvis du har en stresset hverdag. Vi reagerer meget forskelligt på stress - nogle kan tåle mere end andre. Men får kroppen ikke tid til at finde tilbage til sin normaltilstand og er der vedvarende mange stresshormoner i blodet, så kan kroppen til sidst ikke klare det mere. For store mængder af cortisol og adrenalin giver forhøjet blodtryk som så kan blive til andre alvorlige sygdomme. Cortisol hæmmer immunforsvaret så man oftere bliver syg og det bliver svært at klarer små infektioner og bekæmpe bakterie fx i maven - når man er stresset. Og den del af hjernen "hippocampus" der regulerer udskillelsen af cortisol kan heller ikke tåle en vedvarende påvirkning og dermed kan hjernen blive skadet. Den del af hjernen tager sig af hukommelsen og indlæringen. Symptomer på stress Stress påvirker hele kroppen og giver både psykiske og fysiske symptomer. Nogen bemærker først de psykiske symptomer som fx hukommelsesproblemer, rastløshed, irritabilitet, søvnløshed og måske lavt selvværd. Andre mærker først de fysiske symptomer som fx træthed, hjertebanken, smerter, og maveproblemer, Depressioner ses desværre ofte som en følge af stress. Nogen taler om "udbrændthed", som er en udmattelses depression med de stresssymptomer der hører til der.

Fysiske stress:

  • Appetitløshed
  • Brystsmerter
  • Hovedpine og migræne
  • Forkølelse, bronchitis, halsbetændelse og urinvejsinfektioner
  • Mavesmerter, forstoppelse, diarré, opkast, halsbrand osv.
  • Muskelspændinger og muskelsmerter især i nakke og ryg
  • Hjertebanken
  • Rysten på hænderne
  • Svimmelhed
  • Træthed
  • Øget svedproduktion
  • Åndedrætsbesvær "hyperventilation"

Psykiske stress:

  • Aggressivitet
  • Angst uprovokeret eller som en overdrevet reaktion
  • Depression
  • Hukommelsesproblemer
  • Irritabilitet og utålmodighed
  • Koncentrationsbesvær
  • Lavt selvværd - følelse af utilstrækkelighed
  • Manglende sexlyst
  • Manglende lyst til sociale aktiviteter med venner og familie
  • Rastløshed og indre uro
  • Søvnløshed
  • Tendens til at give op

Konsekvenser af stress

Ca. 1 ud af 5 lider af stress, men det er ikke alle har voldsomme symptomer. Du kan have stress i mange år og vælge at ignorerer - at det går for stærkt i din hverdag. Det kan få alvorlige konsekvenser og du kan i sidste ende dø af det. Permanent stress kan føre til en depression.

Stress øger risikoen for forhøjet blodtryk, der kan føre til alvorlige hjerte- og kredsløbssygdomme. Stress hormonerne øger risikoen for blodpropper, åreforkalkning og hjertesvigt. Migræne forværres også ved stress.

Stressede personer er mere modtagelig for infektionssygdomme - inklusiv mavesår - og også alvorlige sygdomme som sukkersyge og kræft ser ud til at forværres under stress. Det ser også ud til at gælder kroniske lidelser som f.eks. psoriasis og leddegigt. Visse dele af hjerne skrumper ind - der går ud over indlæringen og hukommelsen. Et langvarigt stress kan faktisk ende med et sammenbrud, der kan være så voldsomt at det kan ligne en hjerneblødning eller en psykose. Måske taler personen usammenhængende, er svær at komme i kontakt med og er ikke i stand til at foretage sig noget. Eller måske reagerer personen voldsomt eller meget følelsesladet.

Tidsbestilling

* Navn:

* E-mail adresse:

* Telefonnummer

* Hvad kan vi gøre for dig?

Nyhedsbrev

Tilmeld dig Pantung hypnoterapi's gratis nyhedsbrevet her - blive inspireret og holdt ajour med nye indlæg og meget andet godt.

Navn:

E-mail adresse:


Pantung Hypnoterapi    Birkhøjterrasserne 420    3520 Farum   og   Vejlands Allé 66    2300 Kbh S.    CVR: 2901 8421    Tlf: 3510 0605   
E-mail: bettina@bp-hypnose.dk
Rettigheder © www.bp-hypnose.dk   Webbureau: webdesign