Hypnose Coaching NLP

Søvnproblemer

Vi kender næsten alle sammen til det at sove dårligt. Men hvis man spørger folk, hvad de egentlig mener med 'dårlig søvn', dækker det over vidt forskellige ting. Med det at sove dårligt kan være mange forskellige ting og af forskellige årsager. Nogle gange har vi bare brug for at sove mere eller mindre end andre. Derfor kan søvnproblemer deles op i flere forskellige hovedgrupper

Når man ikke kan sove - insomni

Det grundlæggende problem er at - man kan ikke sove. Måske kan ikke falde i søvn. Måske vågner man tidligt eller måske vågner man mange gange i løbet af natten. Mange gange har man en fornemmelse af at sove dårligt uden nødvendigvis at have brug for at sove i løbet af dagen.

Når man sover for meget - hypersomni

Det grundlæggende problem er at - man sover for meget. Man sover hele natten, men er stadig ikke udhvilet om morgenen og har nemt ved at falde i søvn om dagen. Der findes også sjældnere søvnforstyrrelser som ikke er nævnt her..

Hvor mange har søvnproblemer?

Mange af os har oplevet nætter med ringe søvn. Men nogle har søvnproblemer hver nat og det kan selvfølgelig mærkes om dagen såsom manglende ydeevne. Undersøgelser verden over anslår at 10 til 15 procent lider af langvarige og alvorlige søvnlidelser. Det kan varierer alt afhængig af alder og køn. 5 til 10 procent lider af insomni. 3 til 5 procent lider af svær hypersomni. Ældre mennesker klager mere over dårlig søvn. Kvinder har ofte flere søvnproblemer end mænd. Men noget kunne tyder på at mænd har lige så mange søvnproblemer men at de bare ikke er så gode til at indrømme det.

Hvad skaber søvnproblemer?

Årsager til insomni Årsagerne til at man ikke kan sove kan være mange. Men varer de mere end 2 til 4 uger kaldes det langvarig eller kronisk insomni. Akut insomni skyldes oftest stress, det kan være, fordi man skal til eksamen, eller fordi man er bekymret over sit liv. Stress er ofte årsagen til akut insomni måske fordi man skal til eksamen eller måske bekymrer sig over livet, men sorg- og krisereaktioner kan også give akut søvnløshed. Kronisk insomni kan have flere årsager.

Psykiske lidelser og sygdom . Depression er en almindelig årsag til søvnproblemer så der er specielt vigtigt at blive undersøgt for dette. Kløe, hjertesygdomme, smerter og natlig toiletbesøg kan også forstyrre søvnen. Koffein og medicin. En del medikamenter giver søvnproblemer, og lægen bør vurdere, om patienten kan skifte præparat, eventuelt ændre tidspunkt for medicineringen. Kaffe indeholder et stof (koffein), som er et aktiverende middel. Nogle medikamenter kan give søvnproblemer - ligesom kaffe, te og cola Så har du søvnproblemer bør du nok undgå disse efter klokken 17.

Årsager til hypersomni

Trangen til at sove i løbet af dagen og unormal træthed kan skyldes flere sygdomme hjertesygdomme, lungesygdomme, blodmangel og kræft som nogle af de vigtigste. Unormal lyst til at sove kan også skyldes psykisk sygdom. Mange små pauser i vejrtrækningen giver forstyrrelser i nattesøvnen " søvnapnøe" og er årsagen til trætheden om natten. Uimodståelig trang til pludselig at sove kaldes narkolepsi og er en sygdom. Folk falder i søvn midt i en aktivitet eller samtale og kendes også på mankan falder sammen fordi muskel kraften helt forsvinder et øjeblik. Forstyrrelser i døgnrytmen kan både give insomni og hypersomni. Og noget tyder på at folk med søvnproblemer ofte også har et døgnrytmeproblem. Som er meget almindeligt hos ældre, der let vågner meget tidligt om morgenen. Teenagere kan lide af døgnrytmeforstyrrelser. De kan have store problemer med at falde i søvn før sent om natten og har så svært ved at komme op om morgenen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidsbestilling

* Navn:

* E-mail adresse:

* Telefonnummer

* Hvad kan vi gøre for dig?

Nyhedsbrev

Tilmeld dig Pantung hypnoterapi's gratis nyhedsbrevet her - blive inspireret og holdt ajour med nye indlæg og meget andet godt.

Navn:

E-mail adresse:


Pantung Hypnoterapi    Birkhøjterrasserne 420    3520 Farum   og   Vejlands Allé 66    2300 Kbh S.    CVR: 2901 8421    Tlf: 3510 0605   
E-mail: bettina@bp-hypnose.dk
Rettigheder © www.bp-hypnose.dk   Webbureau: webdesign